Recensie Small World

20 december 2015 Pieter Reactie(s)

Small World

• Aantal spelers: 2-5
  • Speelduur: 30-60 minuten
  • Uitgever: Days of Wonder
  • Auteur: Philippe Keyaerts

Welkom in Small World! Hopelijk heb je nu niet meteen het deuntje van de Euro Disney attractie in je hoofd, want het gaan hier om de door Philippe Keyaerts, op Vinci gebaseerd, geschapen wereld. Een te kleine wereld voor de 14 verschillende rassen die er allemaal willen leven. Elven, tovenaars, trollen, zelfs lijkeneters… allemaal willen ze een zo groot mogelijk gebied voor hunzelf. Aan jou de taak om ze daarbij te helpen.

Het door Days of Wonder uitgegeven Small World bevat o.a. twee dubbelzijdige speelborden (voor 2 – 5 spelers), een bak vol fiches voor de 14 verschillende rassen, munten en voor iedere speler een overzichtskaart van alle rassen + beschikbare speciale krachten (daar later meer over). Dit alles is prachtig vormgegeven en nodigt uit om zo snel mogelijk een potje te gaan spelen.

Maar voor we beginnen met spelen eerst even in grote lijnen de bedoeling van het spel. Afhankelijk van het aantal spelers wordt er in 8 – 10 rondes de mogelijkheid gegeven aan spelers om nieuwe gebieden met het ras naar keuze te veroveren. Aan het einde van zijn of haar beurt krijgt een speler voor elk bezet gebied een overwinningsmunt. Wie aan het einde van het spel de meeste munten bezit, wint het spel.

Bij de start van het spel worden 5 raskaarten onder elkaar neer gelegd. Onder deze 5 worden de overige rassen op een stapel gelegd. De bovenste vertegenwoordigt het 6e ras wat de speler kan kiezen. Elk ras heeft z’n eigen voordelen die kunnen variëren van extra munten voor bezette bosgebieden tot het in kunnen zetten van extra troepen tijdens de veroverings-fase. Wanneer de eerste speler een ras gekozen heeft, worden de rassen in de rij omhoog geschoven en komt er een nieuw te kiezen ras beschikbaar, etc.

Elke raskaart wordt voorzien van nog een extraatje: een speciale kracht. Zo kan het ras een speciale kracht zoals drakenmeester toegewezen krijgen waarmee je een draak in kunt zetten die een gebied tegen alle aanvallen beschermt. Ook kan een speciale kracht je ras extra aanvalskracht geven of de mogelijkheid bieden om kampen te bouwen op de door jou veroverde gebieden voor extra verdediging. Doordat de raskaarten en speciale krachten kaarten losse onderdelen zijn zullen er elk spel nieuwe combinaties ras – speciale kracht ontstaan. Hierdoor is elk potje Small World weer een verrassing.

De combinatie ras – speciale kracht bepaalt ook het aantal beschikbare rasfiches (lees: troepen) dat de speler krijgt. Hier moet je het (in de meeste gevallen) mee doen en zoveel mogelijk gebieden veroveren. Het aanvallen / veroveren van gebieden is eigenlijk vrij simpel: voor elk nog niet bezet gebied moet je twee ‘troepen’ inzetten. Is een gebied al bezet door een vijandig ras: dan kost je dat nog één rasfiche per vijandige troep extra. Staat er een berg in het gebied? Dat kost je een troep extra. Een trollengrot? Idem dito…

Zoals je zult  begrijpen: met één ras kun je niet de complete wereld veroveren, dus wanneer je het maximale uit een ras gehaald hebt moet je er een keer aan geloven: het door jou zo gekoesterde volk zal in verval raken en je zal een nieuwe ras – speciale kracht combinatie moeten kiezen.

Bij een potje met twee spelers verbruik je in de 10 ronden gemiddeld drie verschillende rassen. Wat dus voor veel aanpassingen in je strategie kan zorgen. Je weet immers nooit helemaal zeker met welk ras je over drie ronden zal spelen en welke voordelen je dit zal bieden.

Small World is een heerlijk snel strategisch spel. De regels zijn in de basis simpel en snel op te pikken net zoals het systeem van aanvallen / verdedigen. De variatie in de verschillende rassen en speciale krachten zorgt ervoor dat eigenlijk geen één spel hetzelfde is en zorgt ervoor dat je telkens weer een nieuwe strategie moet bedenken. Het spel kan in een redelijk tempo gespeeld worden en met twee spelers kun je een potje in ongeveer een half uur uitspelen.

Ik kan me voorstellen dat Small World voor nieuwe spelers aan het begin best wel veel in één keer kan zijn. Voor het leren kennen van de verschillende rassen, speciale krachten en de bijbehorende voordelen en strategieën moet je toch al gauw een paar potjes gespeeld hebben. En als je dan in je eerste potje tegen een doorgewinterde speler het complete land uit geschopt wordt, dan zal dit niet echt het spelplezier ten goede komen. Maar na een paar potjes zal je al snel mee kunnen spelen: even volhouden dus!

Met het spelmateriaal zelf zit het ook helemaal goed. De verschillende rassen zijn mooi vormgegeven, net als de wereld waarin het spel zich afspeelt. Toen ik in eerste instantie het bord voor twee spelers zag dacht ik dat het misschien wel iets te ‘small’ zou zijn, maar niets is minder waar. De bijgeleverde handleiding is duidelijk en ook de extra overzichtskaarten zijn een welkom hulpmiddel, zeker wanneer je het spel net aan het leren bent. Het is fijn om even snel te kunnen checken wat nu precies het voordeel is van een bepaald ras en / of een speciale kracht waaraan het gekoppeld is.

Inmiddels zijn er al meerdere uitbreidingen voor Small World uitgebracht: zo zijn er extra rassen en speciale krachten te koop, maar ook event kaarten die de loop van het spel beïnvloeden. Deze zullen later besproken worden. Het neusje van de zalm is de Designers versie van Small World, maar voor de prijs van €450,- zal deze voorlopig alleen op mijn wensenlijstje staan en helaas niet in mijn kast…