Recensie Sheriff of Nottingham: bluffen of boeten

Sheriff of Nottingham

• Aantal spelers: 3-5
  • Speelduur: 60 minuten
  • Leeftijd: 13+
  • Uitgever: Arcane Wonders
  • Auteur: Sergio Halaban & Andre Zatz

Welkom in het Nottingham van Robin Hood, prins John en de gierige, op geld beluste plaatselijke sheriff! Als handelaar heb je het niet gemakkelijk. Alle goederen die je binnen de stadsmuren wilt brengen worden gecontroleerd door de sheriff. Althans… alle… je kent de sheriff al een beetje en weet waar hij wel vrolijk van wordt. Wellicht dat een kleine financiële vergoeding het import-proces van je goederen iets versneld en gevrijwaard blijft van controle. En dat is maar goed ook, want het zijn niet alleen maar legale goederen die je bij je hebt…

In Sheriff of Nottingham van Sergio Halaban en Andre Zatz is er elke ronde een nieuwe sheriff. Elke speler neemt om de beurt de rol van sheriff op zich terwijl de andere spelers als handelaar goederen kiezen die ze willen importeren. Je kunt hierbij denken aan legale goederen zoals appels, brood of kippen die ieder een eigen waarde hebben. Lukt het je om één of meerdere illegale goederen zoals een kruisboog, peper of een rol zijde mee te smokkelen, dan zul je hier aan het einde van het spel nog een stuk meer mee verdienen.

De goederen die de speler kan kiezen staan afgebeeld op de mooi vormgegeven kaarten en worden na het kiezen van de speler in aparte zakjes gestopt. Iedere speler heeft een eigen zakje waar hij of zij één tot vijf goederen in kan stoppen. Nu deze alleen nog even langs de sheriff loodsen.

En daar begint het echte spel. Als speler moet je bij de sheriff opgeven wat er in de door jou ingeleverde zak zit. Heb je alleen maar drie manden met appels te vervoeren, dan kun je dit veilig aan de sheriff melden. Heb je illegale goederen in de zak gedaan, dan wordt het zweten geblazen, want deze ga je natuurlijk niet opgeven. Bluf je niet goed en wordt je betrapt, dan kost je dat een fikse boete.

Ik heb hier drie manden met appels sheriff…. o…. krijg nou wat….. ik heb echt geen idee hoe die rol zijde in die zak komt! Waarschijnlijk nog van de vorige eigenaar?!’

Om de beurt melden de spelers zich bij de sheriff en geven ze hun goederen op. Het enige waar je de waarheid over moet spreken is het aantal goederen dat in de zak zit. Verder mag je alles aan elkaar liegen. Zelfs een dealtje sluiten met de sheriff om eventuele controle te omzeilen is toegestaan.

Na het ontvangen van de zak en het aanhoren van het verhaal van de handelaar is het woord aan de sheriff. Vertrouwt hij het verhaal van de speler? Of gelooft hij er helemaal niks van? De keuze is aan de sheriff. Wanneer hij het verhaal niet gelooft en hij de eventueel aangeboden ‘financiële compensatie’ weigert dan mag hij de ingeleverde zak inspecteren.

Klopte het voorgevoel van de sheriff en blijkt de zak andere goederen te bevatten dan opgegeven, dan moet de speler een boete aan de sheriff betalen. Bovendien worden de goederen die niet opgegeven zijn direct vernietigd. Dubbele bonus voor de sheriff dus: de speler minder geïmporteerde goederen op zijn marktkraam en hij weer wat rijker. Was de argwaan van de sheriff echter onterecht en klopt de inhoud van de zak, dan ontvangt de speler een financiële vergoeding voor het ongemak.

Goederen die uiteindelijk langs de sheriff zijn gekomen, geïnspecteerd of niet, mag je bij je marktkraam leggen. Deze goederen leveren aan het einde van het spel geld op, maar je kunt ook een aantal goederen gebruiken om nog een goede deal te kunnen sluiten met de sheriff om een controle te omzeilen. Wanneer iedere speler langs de sheriff is geweest, mag de volgende speler sheriff spelen en nemen de andere spelers weer de rol van handelaar aan.

Iedere speler heeft een aantal keer keer de rol van sheriff. Nadat de laatste speler zijn taak als sheriff heeft voldaan is het spel afgelopen. Behalve het geld wordt ook de waarde van de goederen die op je marktkraam liggen geteld. De speler met het meeste geld mag zich de beste (en meeste slinkse) handelaar noemen en is de winnaar.

Sheriff of Nottingham is een heerlijk spel wat voor geweldige interactie tussen de spelers zorgt. In de basis is het een spel waarin je lekker kunt bluffen en slinks kunt spelen. Niets is zo heerlijk om te bluffen tegen de sheriff en hem of haar compleet op het verkeerde been te zetten. Probeer je de sheriff bewust om te kopen om ervoor te zorgen dat je ingeleverde zak juist wel gecontroleerd wordt omdat je doodeerlijk bent geweest? Of wil je juist de controle voorkomen omdat er wat illegale goederen bij zitten? Dat zijn allemaal inschattingen die de dienstdoende sheriff moet maken.

Alle verhalen die de sheriff aan moet horen kunnen aardig wat tijd kosten en dus speel je dit spel niet zomaar even in drie kwartier uit. Wat als suggestie wordt gegeven is een extra regel toevoegen. Met deze regel krijgt de sheriff bijvoorbeeld maar 3 minuten om van alle spelers te bepalen welke hij gaat controleren of niet. Maar die regel maakt het spel er wat mij betreft niet beter op. Juist die lange verhalen, het twijfelen, het omkopen, de creatieve dealtjes die je kunt sluiten (‘Ik betaal je 5 munten als je mij niet controleert, maar speler X wel’) leveren je de mooiste en soms meest lachwekkende situaties  op.

Op de spelmaterialen is niet veel aan te merken. De handleiding is niet heel lang en de regels zijn vrij simpel. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat het hele spel in het Engels is.

Het artwork is bijzonder sfeervol. Na het lezen van de handleiding zit je al helemaal in een Robin Hood-achtige sfeer. De kaarten met goederen, de munten en de zakjes voegen hier nog meer gevoel en sfeer aan toe.

Ik zou dit spel zonder problemen op tafel zetten met eigenlijk iedereen die van een bordspelletje houdt. Door de simpele regels en de geweldige interactie die er plaats moet vinden tussen de spelers staat dit spel garant voor een geweldige avond!

Benieuwd wat er in de doos zit? Bekijk dan onze unbox video van Sheriff of Nottingham