Cowboy’tje spelen in El Gaucho

18 januari 2016 Pieter Reactie(s)

El Gaucho

• Speelduur: 60 minuten
  • Uitgever: The Game Master
  • Auteur: Arve D. Fühler

Als fan van Argentijnse steakhouses sprak de titel El Gaucho van the Game Master mij meteen al aan. Maar let op, in dit spel van Arve D. Fühler ben je niet bezig met het grillen van vlees, maar ben je als veebaron verantwoordelijk voor een groep eigen gaucho’s die je veestapel verzorgen. Vang koeien, voeg ze toe aan je kudde en verkoop een groep van dezelfde soort koeien op het juiste moment voordat de concurrerende gaucho’s je bestelen. Al deze situaties spelen zich af op het mooi uitgevoerde bord waarop je meteen het gevoel van een echte gaucho hebt.

In El Gaucho is doel om het meeste geld te verdienen met de handel in koeien. Daarvan zijn er er vijf verschillende rassen. Van elk ras zijn er 12 stuks beschikbaar met een oplopende waarde van één tot twaalf punten. De koeien, die niets vermoedend staan de grazen op de pampa’s, vang je door het juiste aantal ogen te gooien met de dobbelstenen. Heb je niet voldoende gegooid, dan kun ook alvast een koe ‘claimen’ door op het weiland te gaan liggen. Al biedt dit nog niet de zekerheid dat je de geclaimde koe daadwerkelijk aan je kudde kunt toevoegen. De dobbelstenen gooi je overigens niet zomaar op tafel, nee… alle dobbelstenen worden in een heuse dobbelstenen-rodeo gegooid! Een erg leuke toevoeging aan het spel dat je net dat extra beetje ‘gaucho gevoel’ geeft tijdens het spelen.

De gevangen koeien kun je uiteindelijk toevoegen aan je kudde, die je per ras sorteert. Behalve het ras, moet je ook het aantal punten dat een koe waard is in de gaten houden. Een kudde moet behalve per soort ook nog eens oplopend of aflopend (in punten) verzameld worden. En mocht dat niet lukken,  en heb een koe gevonden die niet aansluit op je huidige kudde, dan moet je de kudde die je tot dan toe hebt opgebouwd verplicht verkopen.  En eigenlijk wil je dat niet, want: hoe groter je kudde (koeien van dezelfde soort), des te meer geld je er voor ontvangt.

Maar zomaar op je gemak koeien vangen en je kuddes uitbreiden is er niet bij in het leven van een gaucho. De extra acties die je op het bord kunt kiezen kunnen je veestapel plotseling flink veranderen of uitdunnen. Zo kunnen spelers bijvoorbeeld koeien van elkaar stelen, hun kudde met een extra winst verkopen of geclaimde koeien van tegenstanders stelen.

Het kiezen van de acties werkt via het ‘workers-placement’ systeem en gekozen acties kunnen pas een beurt later daadwerkelijk uitgevoerd worden. Een goede strategie in combinatie met een perfecte timing zijn dus cruciaal. Bovendien zorgt het plaatsen van een gaucho bij een actie-plaats ervoor dat je die ronde geen (of minder) koeien op de pampa’s kunt vangen.

2016-01-18_11_44_50

De speler die uiteindelijk op de beste momenten gehandeld heeft en daarmee het meeste geld heeft verdiend mag zich de beste veebaron noemen en heeft het spel gewonnen.

El Gaucho is een spel waarin je slim moet handelen en vooral goed moet timen. Je moet ervoor zorgen dat je op tijd je vee verkoopt voordat je deze verplicht moet verkopen tegen een lagere prijs of nog erger… dat een tegenspeler één van je lievelingskoeien steelt.  Je zal merken dat hoe vaker je het spel speelt, des te slimmer je met de mogelijke acties om zult gaan. En je kiest steeds beter het juiste moment om over te gaan op verkoop.

Het spel past zich aan naar het aantal spelers. Hierdoor is El Gaucho ook prima en leuk te spelen met twee spelers, maar met drie of vier spelers is er uiteraard een stuk meer interactie en spanning. Zo kun je aan het begin van een ronde al de mooiste plannen hebben, maar kun je deze net zo hard weer laten varen op het moment dat een andere speler roet in het eten gooit door jouw kostbare koe met zijn lasso bij je weg te kapen.

In eerste instantie moesten wij de regels wel even goed doorlezen en goed kijken wanneer je nu precies een actie wel of niet moest spelen. Maar na een potje heb je de regels voor het grootste deel al door en de duidelijke symbolen op het bord bieden een extra ondersteuning hierin.

Het bord, de kaarten met de koeien, de gaucho figuurtjes, alles ziet er leuk en verzorgd uit en nodigen uit om je cowboy-laarzen aan te trekken,  je hoed op te zetten en de pampa’s op te gaan om nog een potje te spelen! Yee-Haa!

Unboxing
Benieuwd wat er allemaal in de El Gaucho doos zit? Bekijk dan onze unboxing video.