27 januari 2016 Kim Reactie(s)

Takenoko

• Speelduur: 45 minuten
  • Leeftijd: 8+
  • Uitgever: Editions du Matagot
  • Auteur: Antoine Bauza

‘Na een lange reeks onenigheden zijn de diplomatieke betrekkingen tussen Japan en China eindelijk weer op de goede weg. Om dit verbond officieel te bezegelen heeft de Chinese Keizer aan de Japanse Keizer een heilig dier, een reuzenpanda, als symbool van vrede geschonken. De Japanse keizer heeft zijn hofleden de moeilijke taak opgedragen voor dit dier te zorgen door zijn bamboetuin te onderhouden. Dit in samenwerking met de Keizerlijke Tuinman’.

Welkom in de tuin van de keizer van Japan, de basis van het spel Takenoko. Samen met de tuinman onderhoud je deze tuin en verbouw je allerlei soorten bamboe, maar pas op… want achter je rug eet de (superschattige!) reuzenpanda de bamboe ook net zo snel weer op.

Hoe werkt het?

In Takenoko kies je op je individuele speelbord steeds uit twee van de vijf verschillende acties die je in een beurt kan doen. Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk opdrachtkaarten te vervullen en de daarbij behorende punten te verzamelen, zodat jij met de hoogste score het spel uit gaat.

Er zijn 3 soorten opdrachtenkaarten:

• Tuinman: Dit zijn kaarten waarmee je bepaalde hoeveelheden/ hoogtes bamboe moet kweken
  • Perceel: Met de perceelopdrachten moet je bepaalde combinaties maken met dezelfde kleur perceeltegels.
  • Panda: Om een Panda-kaart te kunnen behalen moet je een bepaalde hoeveelheid bamboe eten.

Je begint allemaal met drie kaarten en wanneer je kaarten op beginnen te raken kun je weer een nieuwe kaart van een van de stapels trekken door voor de ‘trek een kaart’-actie te kiezen.

Een andere mogelijke actie is om drie perceeltegels te trekken en daar een te kiezen en aan te leggen. Je begint met de Japanse Vijver en van daaruit zal dus langzaam aan de Japanse Tuin helemaal worden opgebouwd en steeds groter worden. Om op een perceeltegel bamboe te laten groeien bestaat wel de voorwaarde dat deze geïrrigreerd (bewaterd) moet zijn. Dit kan o.a door irrigratiekanalen vanaf de vijver door de tuin te laten stromen (ook één van de te kiezen acties).

Iedereen heeft door de verschillende opdrachtenkaarten zo zijn eigen doel in het spel en het kan best frustrerend zijn als jij al 5 beurten verspild hebt aan het kweken van een roze bamboe die uit 3 secties bestaat, terwijl je tegenstander(s) diezelfde roze bamboe weer op laten peuzelen door een zekere panda…

Gelukkig kan dit soms ook andersom werken: het kan zo zijn dat een mede-speler bezig is met het bouwen van een vier secties hoge gele bamboe. Mocht jij dan toevallig een opdracht voor een drie secties hoge gele bamboe hebben, dan kun je hem rustig laten doorbouwen. Wanneer hij de derde sectie gebouwd heeft en het is jouw beurt, dan kun jij jouw opdracht al lekker als ‘behaald’ neerleggen.  En ach, als je dan toch bezig bent, laat je de panda er meteen maar weer een sectie vanaf eten. Want van al dat wachten word je toch hongerig.

Een leuke toevoeging is daarom de “weer-dobbelsteen”, waarmee je invloed uit kan oefenen op de weersomstandigheden (lees: op de mogelijkheden die je hebt binnen een beurt). Gooi je bijvoorbeeld een zonnetje, dan mag je een actie extra uitvoeren. Gaat het regenen? Dan groeit er een bamboe naar keuze met 1 sectie. En, zeer interessant, is het bewolkt? Dan mag je een ‘Verbetering’ spelen. Zo kun je ervoor zorgen dat een panda op een bepaalde perceeltegel geen bamboe meer mag eten, of dat een tegel extra bemest wordt, waardoor de bamboe groeit met twee ipv één sectie(s) per keer.

Takenoko is een lekker laagdrempelig spel. Niet te ingewikkeld en zeer vermakelijk. Het is echt zo’n spel dat je ook uit de kast kunt trekken als er wat minder ervaren spelers bij je aanschuiven. Het spel is zeer fraai uitgevoerd. Met name de bijgeleverde panda en tuinman voegen veel toe aan de sfeer van het spel.

Behalve voor de gevorderde spelers is Takenoko ook goed te spelen met kinderen vanaf een jaar of acht en kan het dus een hit zijn voor het hele gezin. Je kunt elkaar lekker dwars zitten, maar dat gaat meestal onbewust. Tegelijkertijd kun je elkaar ook flink helpen, dat is in ieder geval altijd onbewust. Ook de speelduur is goed te overzien: een potje duurt gemiddeld 45 minuten, al ligt dit natuurlijk ook aan het aantal spelers die bezig zijn in de tuin.

Kortom, met de simpele regels, het prachtige uiterlijk en een schattigsheidsfactor van heb ik jou daar is Takenoko een echte must-have voor in iedereen zijn spellenkast!

Benieuwd wat er in de doos zit? Bekijk dan onze unbox video van Takenoko