Colt Express

• Aantal spelers: 2-6
  • Speelduur: 40 minuten
  • Leeftijd: 10+
  • Uitgever: Ludonaute
  • Auteur: Christophe Raimbault & Jordi Valbuena

Zoals je weet zijn bordspellen er tegenwoordig in alle soorten en maten. Grote borden, kleine borden, geen bord, kaarten, een hele berg blokjes, fiches, etc. Op basis van deze eigenschappen wordt al vaak je indruk gevormd over een spel en haal je deze wel of niet uit de schappen van je favoriete bordspellen winkel. En nee, dat is niet altijd terecht, maargoed… het oog wil ook wat. Colt Express is hier geen uitzondering in, want wat ziet dit spel er ontzettend goed uit! Colt Express wordt niet op een bord gespeeld. Nee, het hele spel speelt zich af op een door jezelf in elkaar gezette trein!

Deze trein, de Union Pacific Express die op 11 juli 1899 net ‘Folsom, New Mexico’ heeft verlaten, bevat behalve 47 passagiers ook een aantal bandieten, waar jij er eentje van bent. Je doel: een zo groot mogelijke buit veroveren. Dit kun je doen door passagiers of één van de andere bandieten (de andere spelers) in de trein te beroven. Ondertussen is het natuurlijk wel zaak om je zuur verdiende (of beter gezegd: geroofde) centen te verdedigen tegen de andere rovers, opstandige passagiers of Samual Ford, de Marshal in dienst.

Aan het begin van het spel kiest elke speler één van de zes karakters die ieder een speciale eigenschap heeft. Zo kan Tuco door het dak heen schieten en een klap van Cheyenne kost je meteen een deel van je tot dusver bij elkaar geroofde buit. Nadat iedereen zijn karakter heeft gekozen kan de trein gaan rijden en kan het roven beginnen. Goede toevoeging is wanneer je het spel met twee spelers speelt. Dan kiest iedere speler niet één maar twee karakters die als team samenwerken en op jacht gaan naar een zo groot mogelijke buit.

Door het spelen van actiekaarten kun je je karakter door de trein laten lopen, klimmen, schieten en slaan. Op zoek naar nieuwe buit om te veroveren. Dat klinkt zo makkelijk als het is, maar nu komt het leuke: iedere speler legt één voor één een actie kaart op tafel en zo wordt er een stapel met alle geplande acties gevormd. Sommige van die actie kaarten worden open neergelegd (je weet dan dus wat je tegenstander ongeveer van plan is) en andere gesloten, wat het spel onvoorspelbaar maakt. Wanneer de stapel compleet is, word deze omgedraaid en worden de geplande acties één voor één gespeeld. Sommige van die acties kun je dus al verwachten, maar doordat sommige kaarten ook gesloten neer zijn gelegd zullen er onverwachte wendingen plaats vinden en met een beetje pech is je geplande actie dus nutteloos en sta je als een mislukte Clint Eastwood in de lucht te slaan.

Doordat de spelers om de beurt hun acties uitspelen en elke ronde nog een extra gebeurtenis in petto heeft wordt het al snel een (on)georganiseerde chaos op de trein, wat voor een hoop hilariteit en/of frustratie kan zorgen. Behalve het simpele, snel uit te leggen, spelmechanisme valt Colt Express vooral op door zijn schoonheid. De treinwagons, welke de eerste keer makkelijk in elkaar te zetten zijn, zien er gedetailleerd uit en er is zelfs gedacht aan extra decor. Een aantal cactussen, struiken en bergen hebben totaal geen toegevoegde waarde voor het spel zelf, maar des te meer voor de sfeer.

Maar niet alleen het uiterlijk van het spel is goed. Want alleen daarmee win je geen prijzen. Het spel werd in 2015 bekroond met diverse awards zoals de Gouden Ludo en Spiel des Jahres. Door de afwisseling van actiekaarten die open en gesloten neer worden gelegd blijft het gokken welke actie handig is om uit te voeren. Hierdoor is geluk een belangrijke factor in Colt Express. Natuurlijk komt er ook een stukje tactiek kijken, maar zonder geluk eindig je waarschijnlijk met een kleinere buit dan de winnaar en ben je genoodzaakt te wachten op de volgende trein in een nieuw potje…

Benieuwd wat er in de doos zit? Bekijk dan onze unbox video van Colt Express