Recensie Eight minute empire

2 december 2015 Pieter Reactie(s)

Eight Minute Empire

• Speelduur: 8 - 20 minuten
  • Auteur: Ryan Laukat

Onlangs bood veilingsite iBood een doos vol bordspellen aan voor een aardig bedrag. Eén van de spellen die daar bij zat was Eight Minute Empire van Ryan Laukat, in Nederland uitgegeven door 999 Games. Op de doos staat dat een potje 8 tot 20 minuten duurt. Tijd dus om binnen no-time een imperium op te bouwen!

Na het doorlezen van de (korte) handleiding kun je al redelijk snel aan de slag met het spel dat zich afspeelt op een klein, fictief, wereldkaartje. Deze kaart is overigens dubbelzijdig om nog wat variatie toe te voegen. Iedere speler begint met ieder 3 blokjes die de legers voor moeten stellen. Naast de wereldkaart worden zes van de stapel actiekaarten open neergelegd. Deze kaarten kunnen door de spelers gekocht worden met de muntjes die ze aan het begin van het spel krijgen.

Elke actiekaart kan verschillende mogelijkheden bevatten: legers bijzetten, een x aantal legers verplaatsen (over land of ook over zee), een leger naar keuze verwijderen, een stad stichten of een combinatie van deze acties. De kaarten bevatten ook een symbool van een grondstof, dat op het einde van het spel punten op kan leveren. Drie kaarten met een wortel symbool levert de speler bijvoorbeeld één extra punt op. De kosten van de zes open liggende kaarten verschillen: de eerste kaart in de rij is gratis, de laatste kost 3 munten. Aangezien je alleen maar aan het begin van het spel munten krijgt is goed kiezen en niet te snel geld over balk gooien dus belangrijk.

Het stichten van een stad is een belangrijke actie, je kunt immers alleen nieuwe legers in een stad bijplaatsen. Het verspreid je legers dus een stuk makkelijker vanuit meerdere steden. Bovendien geldt een stad ook als een leger en dus (wanneer er geen ander leger in een gebied staat) een gebied voor jou bezet.

Gebieden domineren gaat vrij gemakkelijk, speel een actiekaart om legers te verplaatsen en zorg ervoor dat je het grootste aantal legers binnen een gebied hebt. Het verplaatsen van legers kun je eigenlijk vergelijken met Risk: wanneer je een actiekaart met 3 verplaatsingen kiest, mag je dus in totaal 3 grenzen oversteken. Je kunt er dus ook voor kiezen om één leger slechts één grens te laten passeren en een ander leger twee grenzen.

Nadat iedereen 13 keer een actiekaart heeft getrokken en gespeeld heeft (bij 2 spelers, bij 3 spelers mag iedereen 10 keer) is het spel ten einde en worden de punten geteld. Deze kunnen op verschillende manieren worden verdiend: elk gebied waarin een speler de meeste legers heeft staan, en dus domineert, levert 1 punt op en wanneer iemand de meeste gebieden in een continent bezet, dan krijgt hij hier een extra punt voor. Ook voor sets van grondstoffen op de gespeelde actiekaarten leveren punten op. Vier actiekaarten met een boom geven de speler twee extra punten. Elke kaart met een diamant geeft de speler een extra punt.

De naam Eight Minute Empire schijnt voort te komen uit een potje dat in daadwerkelijk acht minuten gespeeld is. Nu vind ik dat wel bijzonder snel, maar binnen de op de doos aangegeven 20 minuten moet het zeker lukken. De interactie tussen de spelers zit in het feit dat je kaarten voor elkaar weg kunt ‘pikken’ en af en toe kun je een leger van de ander verwijderen. Heel veel meer zit er helaas niet in.

De variatie in het spel komt door de wereldkaart die aan beide kanten bedrukt is en door de volgorde van de actiekaarten die natuurlijk altijd weer anders is. Soms is het even goed nadenken of en hoeveel munten je bereid bent uit te geven voor een bepaalde actie, maar ik merkte dat ik soms wel de neiging had een kaart te pakken puur om het symbool.

Eight Minute Empire is een aardig spelletje die goed dient als ‘warming up’ of ‘cooling down’. Het spel is snel op te pikken en dus te spelen. Maar ik zou niet zo snel iemand uitnodigen voor een avondje dat in het teken staat van dit spel.