22 januari 2017 Pieter Reactie(s)

Potion Explosion

• Aantal spelers: 2-4 spelers
  • Speelduur: 45 minuten
  • Leeftijd: 8+
  • Auteur: Lorenzo Silva, Andrea Crespi & Stefano Castelli

Onlangs bezocht Kim de halfjaarlijkse outlet van 999 Games. En op aanraden van mijn collega kwam ze met, behalve nog een flinke stapel andere spellen, Potion Explosion thuis. Hoewel ik eerst nog wat sceptisch was (knikkers, kleurtjes, is het niet wat kinderachtig?) besloot ik het toch een kans te geven. Want bordspellen en toverdrankjes: het blijft een populaire en meestal leuke combinatie. Of je nu padden, zwammen ,eenhoorntranen of ogersnot moet mengen, wij zijn voor! Nu hebben we dankzij de Alchemist al aardig wat ervaring met het mengen van allerlei exotische ingrediënten, in Potion Explosion is het allemaal weer net even iets anders (en makkelijker).

De uitdrukking ‘het gaat niet om het spel, het gaat om de knikkers’ is wel van toepassing op dit door 999 Games uitgegeven spel. De vier verschillende kleuren knikkers staan voor, vanzelfsprekend, de vier ingrediënten waarmee spelers hun toverdranken kunnen brouwen. Iedere speler heeft hiervoor zijn eigen kookstel waarop hij of zij twee drankjes tegelijk kan brouwen. Aan het einde van het spel is degene die de meeste toverdrankjes heeft voltooid de winnaar.

Maar hoe kom je precies aan de ogersnot, feeënroos en de andere ingrediënten? Hiervoor dien je, nadat je de doos van het spel voor het eerst openmaakt, de mixer in elkaar te vouwen. Dit is nog even een werkje, maar wanneer je de omschrijving netjes volgt geen vervelend karweitje. Na het betere stans- en vouwwerk staat de mixer in elkaar en kunnen de knikkers (ingrediënten) worden toegevoegd. Deze verdelen zich willekeurig over de vijf banen en dan kan het echte mixen beginnen!

Elke speler start met twee nog lege toverdrank flesjes op zijn kookstel. Elk flesje bevat een recept dat bestaat uit 4 tot 7 uitsparingen waar een knikker van een bepaalde kleur op kan komen te liggen. Aan de speler de taak om de juiste knikkers te verzamelen. Om de beurt mogen spelers één knikker/ingrediënt uit één van de vijf banen van de mixer pakken. Doordat je 1 knikker weghaalt, rollen de achterliggen knikkers door en botsen ze op hun voorganger. Zijn deze van dezelfde kleur, dan ‘ontploffen’ ze en mag de speler ook deze aan zijn verzameling toevoegen. Botsen er na het wegnemen van deze knikkers nog een keer knikkers van dezelfde kleur op elkaar… je raadt het al… dan zijn ook deze voor de speler. Dit mechaniek van het spel gaf  mij een beetje het Bejeweled / Candy Crush gevoel en daar kun je het volgens mij ook het beste mee vergelijken.

Wanneer de rook is opgetrokken na alle explosies kunnen de knikkers op de juiste uitsparingen van de toverdranken gelegd worden. Drie niet gebruikte knikkers mogen nog voor later gebruik worden opgeslagen. Overige niet-gebruikte knikkers gaan weer terug de mixer in en komen terug in het spel. Net als de knikkers die terugkomen van een afgerond drankje. Zo’n afgerond drankje levert de speler overigens niet alleen punten op, ze hebben ook nog een fijne bijwerking wanneer je deze ‘drinkt’. Elke kleur toverdrank (8 verschillende) heeft zijn eigen eenmalige voordeel, zoals extra knikkers pakken, stelen uit een medespeler zijn voorraad, knikkers voor een andere kleur inzetten, etc.

Zoals ik in het begin schreef was ik in het begin wat sceptisch over dit spel. Ik was bang dat het té simpel of té kinderachtig zou zijn. Maar na één potje werd het mij duidelijk dat het alles behalve dat is. Het is natuurlijk geen super moeilijk spel, maar er zit voldoende uitdaging in en elk potje is weer anders. De regels zijn duidelijk en makkelijk te begrijpen. Mensen die het spel nog nooit gespeeld hadden konden na een korte uitleg meteen zonder problemen meespelen. Wat ook wel eens lekker is tussen al het geweld van de expertspellen die we vaak spelen.

Een gemiddeld potje neemt zo’n 30 tot 45 minuten in beslag en dus zijn ook mensen die wat minder van de bordspellen zijn wel voor dit spel te porren. Wat ook bijdraagt aan het speelplezier is de vormgeving en de kwaliteit van de onderdelen van het spel. De mixer die je in elkaar moet zetten voelt degelijk aan en doet z’n werk goed. De knikkers, toverdrankflesjes en fiches: alles ziet er, zoals we altijd wel van 999-games gewend zijn, tip top uit.

Wat mij betreft past Potion Explosion prima in het rijtje Ticket to Ride, Takenoko en Camel Up: leuke, aantrekkelijke spellen die snel uit te leggen en te spelen zijn en waar bijna iedereen wel na het eerste potje van zegt: nog een keer!