Loony Quest

• Aantal spelers: 2 - 5
  • Speelduur: 20 minuten
  • Leeftijd: 8+
  • Uitgever: Libellud
  • Auteur: Laurent Escoffier & David Franck

Wanneer wij ons jaarlijkse bezoekje brengen aan onze favoriete spellenwinkel in Nederland (Koning Willem in Deventer) spreken wij altijd van tevoren af wat voor spellen we willen en hoeveel er maximaal uitgegeven mag worden . Zouden we dat niet doen, staan we waarschijnlijk direct in het rood, dus goede afspraken zijn noodzakelijk!

Verder spreken we altijd af om één gezamenlijk spel te kopen van een vooraf bepaalde categorie (coöperatief/ partygame/  strategiespel) en daarnaast kiezen we allebei een spel uit dat ons zelf leuk lijkt, ongeacht de mening van de ander. En op die manier kregen wij Loony Quest in ons bezit.  Het spel lag in de winkel klaar om te spelen op tafel en werd ons uitgelegd door een van de medewerksters.  Bij het zien van de vrolijke tekeningen werd ik al helemaal blij en toen ik de regels hoorde was ik meteen om. Dit werd mijn keuze!

Loony Quest speel je puur voor de fun en dat zie je aan het artwork ook gelijk af. Het is voor 8 jaar en ouder, dus is ook leuk met kinderen, maar ook voor een avondje met vrienden zeer geschikt.

De bedoeling is vrij simpel. Net als bij Nintendo spellen speel je verschillende werelden uit, die bestaan uit een aantal levels. In dit geval: 8 werelden met 6 levels per wereld. Degene met de meeste XP (Experience Points) aan het einde van de wereld wint.

Om te beginnen kiest iedereen zijn eigen held waarmee hij het avontuur aan wil gaan. Elk level is afgebeeld op een vierkant karton als een platform (2D). Deze komt in het midden te liggen waar iedereen hem kan zien. Verder krijg je alleen een wit bordje met daarop een plastic “raam” om op te kunnen tekenen met een whiteboard marker. Dit raam moet uiteindelijk óp het level worden neergelegd om te zien of de lijn die jij hebt gezet jou punten oplevert.

Ter verduidelijking een voorbeeld! Stel: je moet in het level dat voor je ligt van linksonder naar rechtsboven zien te komen en onderweg zoveel mogelijk XP meepakken. Dan ga je met je stift op je doorzichtige raam dat voor je ligt tekenen van links onder naar rechtsboven. Je blijft goed kijken naar het level, om op te letten dat je niet tegen stenen of wezens aan botst, en pakt onderweg zoveel mogelijk XP sterren mee. Na 30 seconden (lang leve de zandloper) is iedereen klaar met tekenen en ga je om de beurt je raampje op het level leggen. Nu kijk je waar jouw getekende lijn XP-sterren aanraakt en of hij inderdaad van links onder naar rechtsboven is gegaan en op die manier hark jij je punten binnen. Hierna mogen de volgende helden kijken hoe zij het er vanaf hebben gebracht.

Elk level heeft zijn eigen type opdracht. Je hebt zoals in het voorbeeld hierboven een lijn trekken van A naar B, maar je hebt ook voorwerpen omcirkelen, op voorwerpen schieten en een lijn trekken vanaf een startpunt zonder verplicht eindpunt.  Elk laatste level van een wereld, bevat een eindbaas! Net echt ;)! Daarover gesproken… Net als in de klassieke platform games heb je ook Power Ups en bommen. Deze kun je gebruiken om jezelf te helpen of je tegenstander te saboteren. Zo kan je bijvoorbeeld een bananenschil op iemand zijn bordje gooien waar hij niet overheen mag tekenen, of iemand moet een mug op de punt van zijn stift leggen en mag alleen tekenen zolang deze er op blijft liggen.

Het lijkt me duidelijk, dit spel zorgt voor de nodige hilariteit. Je moet het zeker niet spelen met mensen die het te serieus nemen, want het is echt een geluksspel. Het enige wat je eventueel helpt is je inschattingsvermogen. Als je eens een kadootje voor iemand zoekt en je wilt gewoon een leuk spel, wat je binnen een paar minuten kan gaan spelen, dan is Loony Quest een absolute aanrader!