Leid je stam naar vooruitgang in het Stenen Tijdperk

7 februari 2016 Pieter Reactie(s)

Stenen Tijdperk

• Speelduur: 60-90 minuten
  • Auteur: Bernd Brunnhofer

Vandaag de dag wandelt iedereen door de supermarkt om zijn voedsel te verzamelen. Hout om iets te bouwen? Dat halen we gewoon bij de plaatselijke bouwmarkt. Dat ging vroeger toch allemaal een stuk lastiger. En dan niet ‘vroeger’ zoals 60 jaar geleden, maar vroeger als in het stenen tijdperk. Daar stond je gewoon in je berenvel op het land te werken of was je op jacht voor een goed stuk vlees. Benieuwd hoe ver jij het zou schoppen als stamhoofd in deze tijd? Dan is (overleven in) het Stenen Tijdperk echt iets voor jou!

In het Stenen Tijdperk van Bernd Brunnhofer ben je leider van je eigen stam met leden die jij elke ronde op pad kunt sturen om voedsel of grondstoffen te verzamelen, acties in het dorp uit kunt laten voeren of andere vooruitgang te laten boeken. Dit spel is een uitstekend voorbeeld van het worker placement mechanisme: iedere speler plaatst zijn stamleden aan het begin van een nieuwe ronde bij de gewenste acties, mits nog beschikbaar want elke actie heeft plaats voor een beperkt aantal stamleden, op het bord. Vervolgens mag de startspeler de door hem of haar geclaimde acties uitvoeren. In de basis zijn er drie soorten acties die gekozen kunnen worden.

Zo kun je een aantal van je stamleden naar verschillende locaties sturen om voedsel (aan het einde van elke ronde moet je voor elk stamlid één voedsel fiche inleveren) of grondstoffen zoals hout, steen of goud te verzamelen. Bij het verzamelen van deze materialen komt de geluksfactor in dit spel kijken, want dit gaat via het gooien van dobbelstenen. Voor elk stamlid dat je bij een locatie plaatst krijg je één dobbelsteen. Sta je bijvoorbeeld met drie stamleden bij de locatie waar steen verzameld kan worden, dan mag je met drie dobbelstenen gooien. Steen is relatief duur: voor elk stuk steen moet je vijf ogen gegooid hebben. Heb je in totaal twaalf gegooid, dan mag je dus twee stukken steen aan je verzameling toevoegen.

De door jou zo zuur verdiende grondstoffen kun je uitgeven bij andere te kiezen acties. Een dak boven je hoofd is een primaire levensbehoefte en dus kun je stamleden nieuwe hutten laten bouwen die je punten opleveren. De grondstoffen kun je ook inzetten om beschavingskaarten aan te kopen. Deze geven de koper meteen een voordeel in de vorm van punten, grondstoffen of andere zaken. Maar ook op het einde van het spel kunnen de kaarten, mits je de goede verzameld, je serieus veel punten en misschien uiteindelijk wel de overwinning opleveren.

Naast het verzamelen van grondstoffen of het uitgeven daarvan kun je ook kiezen voor acties binnen het dorp. Je kunt gereedschap die je extra punten aan je dobbelsteen worpen toevoegen in elkaar knutselen, werken op de akkers voor extra of voedsel of… twee stamleden een hutje insturen om je stam uit te breiden.

Elke vooruitgang levert je stam punten op en wanneer een stapel aan te kopen hutten of beschavingskaarten uitgeput is, start de laatste ronde van het spel. De speler met de beste vooruitgang (het meeste aantal punten) mag zich de beste stamleider noemen en woest dansen in zijn berenvel rond het net ontstoken vreugdevuur.

Het Stenen Tijdperk is een zeer vermakelijk, mooi uitgevoerd bordspel. Het worker placement mechaniek van het spel werkt duidelijk, goed en geeft je de mogelijkheid om voor verschillende strategieën te kiezen. Uiteraard heb je voor je gevoel nooit genoeg stamleden om in te zetten voor de verschillende acties. Een aantal bezoekjes van een paar stamleden aan het plaatselijke hutje lost dit probleem gelukkig enigszins op, maar zorgt weer voor een nieuwe uitdaging in de vorm van het verzamelen van voedsel. Je kunt er ook voor kiezen om je stam wat kleiner te houden en je meer te ontwikkelen op andere gebieden. Kortom: genoeg keuze en richtingen om het spel te winnen.

Behalve strategie geeft het dobbelen voor grondstoffen het spel  ook een bepaalde geluksfactor mee. Deze is enigszins beïnvloeden door het plaatsen van meer stamleden bij een grondstoflocatie of door de inzet van wat extra gereedschap. Maar het dobbelen levert soms spannende situaties op als je minimaal een getal moet gooien zodat je een bepaalde hut of kaart kunt kopen. Ook ben je af en toe gedwongen om een gok te nemen: spaar je stamleden voor andere actie en ga je maar met één dobbelsteen gooien? Of ga je vol voor stukken leem? Keuzes, keuzes, keuzes.

Behalve geluk en strategie ben je ook afhankelijk van je tegenstanders. Het is iedere ronde weer spannend of de door jou zo vurig gewenste actie niet wordt ‘gepikt’ door de speler voor je. In dat geval is het zuchten en weer een nieuwe strategie bedenken. Jezelf te vroeg rijk rekenen is dus gevaarlijk. Door de verschillende invloeden is het iedere ronde weer spannend hoe ver je met je plan komt. Gelukkig is er elke ronde wel genoeg keuze om je stamleden zo efficiënt mogelijk in te zetten. En ondanks al die verschillende mogelijkheden blijft het spel lekker overzichtelijk.

Op de uitvoering van het spel valt ook weinig af te dingen. Het speelbord is mooi gedetailleerd en de blokjes die de verschillende grondstoffen moeten voorstellen zijn ook goed te herkennen. De meegeleverde spelregels zijn duidelijk en binnen korte tijd kun je beginnen met het spelen.

Het Stenen Tijdperk is voor twee tot vier spelers. Nu is niet elk spel met een worker placement mechaniek leuk om te spelen met z’n tweeën, maar de aangepaste regels zorgen ervoor dat je ook met twee personen het kampvuur aan kunt steken en kunt beginnen met het bouwen van wielen, boten en hutten.