Recensie Het Dorp

1 december 2015 Kim Reactie(s)

Het Dorp

• Speelduur: 90 minuten
  • Auteur: M & I Brand

‘Het Dorp’ was ons eerste “echte” spel. De schuldige aan het feit dat wij nu maandelijks teveel euro’s uitgeven aan het ene spel na het andere. Dus, als het dan toch zoveel (financiële) ellende aanricht, is toch het minste wat je mag vragen dat het in ieder geval een LEUK spel is.

Wat ‘Het Dorp’ tot een van mijn persoonlijke favorieten maakt is alleen al het visuele aspect. Het spel ziet er echt fantastisch uit en is van een zeer hoge kwaliteit. Ook alle losse onderdelen zijn zeer degelijk uitgevoerd.

Het spel in grote lijnen

Het hele spel staat in het teken van keuzes maken, tot het plannen van de dood van je eigen familieleden aan toe. Je wilt tenslotte wel waardig sterven en daardoor in de dorpskronieken terecht komen. Een anoniem graf is natuurlijk je eer te na! (En scheelt je een heleboel overwinningspunten).

Het Dorp bestaat uit veel aspecten die allemaal op een hele natuurlijke manier in elkaar overvloeien. Je kan handelen op de markt, jezelf opwerken in het raadhuis en jezelf laten omscholen tot huifkarbouwer. Echter… dit kost je allemaal tijd. En tijd is in dit spel je grootste vijand. Nagenoeg iedere keuze die je maakt kost je tijd op je eigen tijdsspoor tot op het punt waarbij iemand uit je eerste generatie komt te overlijden. Een tragisch moment…

Iedere ronde zijn er verschillende acties mogelijk: Bouw bijvoorbeeld een huifkar bij één van de ambachten, verken de wijde wereld door te reizen of maak carrière in het plaatselijke raadhuis. Ook kun je nieuwe familieleden richting dorp sturen (of juist terug naar de boerderij halen), graan verzamelen die je vervolgens weer op de markt kunt verkopen. Tenslotte kun je ook nog voor een carrière in de kerk kiezen. Met een beetje geluk wordt je aan het einde van een ronde uitgeloot om je aanzien in de kerk steeds groter te maken.

Je kiest voor een bepaalde actie door een blokje van het betreffende veld af te pakken. Deze blokjes zijn er in het oranje, groen, roze, bruin en zwart. Deze laatste (ook wel de pest-steen genaamd)  kost je direct al 2 tijd en blijven dus veelal tot het einde liggen. Wanneer ik een blokje pak van het veld ‘Ambachten’ mag ik daar een actie op spelen (niet verplicht). Wanneer ik een blokje pak van het veld ‘Reizen’ mag ik gaan reizen etc.

Het blokje wat je hebt gepakt leg je op je eigen speeltableau. Op de zwarte pest-stenen na. Die gaan gelijk terug in het zakje. Op een gegeven moment kun je met de blokjes die je in je bezit hebt bepaalde aankopen gaan doen. Zo kan ik bij ‘Ambachten’ voor een Oranje en een Roze blokje een huifkar aanschaffen. En die huifkar kan ik later weer gebruiken als ik ga reizen of ga handelen op de markt.

Je speelt het spel in rondes. Zodra alle blokjes op zijn eindigt de ronde ALTIJD met een kerkdienst. Hier heb je kans om je plek in de kerk te veroveren, mits jouw familielid (die je tijdens een actie ‘Kerk’ in het monnikzakje hebt gestopt) uit het zakje met monniken wordt gevist. Mocht je daar niet op willen wachten, kan je hem er ook zelf uitkopen.

Met al deze acties zijn uiteindelijk, zoals we dat van 999 Games gewend zijn, overwinningspunten te behalen. Zo verkoop je op de markt o.a je Ossen, Paarden en Huifkarren om daar een goede “prijs” voor terug te krijgen in de vorm van Overwinningspunten. En ook je positie in de Kerk, het raadhuis en de hoeveelheid bezochte gebieden tijdens al je reizen bepalen mee hoeveel punten je hebt behaald.

Het spel is klaar zodra de laatste plek in de dorpskronieken óf de anonieme graven wordt opgevuld door een van je familieleden. Dan is er nog wel een laatste kerkdienst, gevolgd door de puntentelling.

Ik vind ‘Het Dorp’ een prachtig, divers spel met heel veel aspecten die vloeiend in elkaar overlopen. Je kunt elkaar er ook lekker in pesten en het vraagt veel tactiek, wat heerlijk is als die ook werkt!

Het is wel echt een spel voor de (ver)gevorderde spellenspeler. Dat heeft vooral te maken met de hoeveelheid regels. De eerste keer zijn wij ruim 1,5 uur bezig geweest met het lezen van de regels. Het scheelt een stuk wanneer je het spel voor de eerste keer speelt met iemand die het al kent. Om die reden zullen wij binnenkort een filmpje uploaden met de speluitleg.

nieuw