26 februari 2017 Kim Reactie(s)

Agricola

• Aantal spelers: 1 - 5
  • Speelduur: 30 min p.p
  • Leeftijd: 12+
  • Auteur: Uwe Rosenberg

Als iets een dankbaar thema is voor een goed bordspel dan is het wel ‘De boerderij’. Zaaien, oogsten, melken en bouwen… je kan er alles in kwijt. Er zijn dus talloze spellen ontwikkeld met de boerderij als uitgangspunt, maar niet allemaal zijn ze even goed. Daarom stellen wij jullie in deze recensie voor aan het boerderij-spel der boerderij-spellen: Agricola!

In Agricola bouw je je eigen boerderij op. Zo begin je met een eenvoudig huisje van hout, maar deze kun je als je het spel goed speelt upgraden naar een huis leem of zelfs steen. En ook het aantal kamers kan worden uitgebreid, zodat je ook je boerengezinnetje uit kan breiden wat je op zijn beurt weer wat extra handjes op het land oplevert. Want ja… het boerenleven gaat niet over rozen (behalve als je rozenkweker bent natuurlijk…), dus er moet hard gewerkt worden aan het onderhoud van de akkers, schapen en runderen en natuurlijk de bouw van stallen en hekken in het weiland.

Goed, thematisch gezien allemaal wel duidelijk dus. Maar hoe werkt dat dan?

Agricola is een zogenaamde Worker-Placement Game. Even in Jip en Janneke-taal: je hebt wat mensjes en die ga je neerzetten op bepaalde plekken om hun taak uit te voeren. Maar je begint met slechts een boer en een boerin. Dus je kan in eerste instantie elke ronde voor maar 2 acties kiezen. En dit zorgt onvermijdelijk voor keuzestress. Zeer ironisch dat ik (Kim) deze recensie schrijf, omdat keuzes maken voor mij echt de hel op aarde is. Zet me in een supermarkt voor een schap vol met koekjes en ik blokkeer volledig.

Maargoed! Ik dwaal af. Keuzes maken dus. Nu zie je ook gelijk het voordeel van je gezin uitbreiden, want hoe meer mensen je in huis hebt, hoe meer acties je in een ronde kan doen.

Een aantal acties zijn al vanaf het begin beschikbaar en tijdens elke ronde komt er 1 nieuwe actie vrij. In totaal speel je 14 rondes, die zijn verdeeld over 4 fases. Een ronde is voorbij als al je werkers (en die van je tegenspelers) hun acties hebben uitgevoerd. Een fase eindigt steeds na een x aantal rondes, dat verschilt. Het is belangrijk te onthouden dat aan het einde van een fase (de eerste fase eindigt bijvoorbeeld na 4 rondes) je gezinsleden moeten eten.  Allemaal! Eten verzamel je uiteraard door je acties goed uit te voeren. Maar heel soms gebeurd het weleens dat je focus zo ligt op het bouwen van die ene stal of het zaaien van je groente, dat je even niet in de gaten had dat er alweer een fase voorbij is. En dan mag je gaan bedelen om voedsel… En dat wil je niet…En ja, ik spreek uit ervaring.

Dat alles gezegd hebbende: En hoe bouw je zo’n boerderij dan? Dat is wel echt heel tof gedaan. Iedere speler krijgt zijn eigen bordje met daarop de fundering voor je boerderij, schuurtjes voor je voorraad en 13 te bebouwen stukken grond. En zoals we van 999 Games gewend zijn ziet het er allemaal weer gelikt uit. Dit geldt trouwens ook voor de 418 (!!) losse onderdeeltjes die bij dit spel zitten. Ja, zorg maar dat je de tafel goed vrij maakt als je dit spel gaat spelen!
Wanneer je in een ronde hout hebt gepakt, kan je hiervan hekken gaan bouwen, om de akkers van elkaar te scheiden. Want je wilt natuurlijk niet dat je schapen in de modder van de varkens gaan liggen rollen.  En zodra je wei helemaal is afgezet, kun je hier je dieren in gaan plaatsen. Let wel op dat je je weilanden een beetje ruim maakt, zodat je lieve beestjes zich ook weer kunnen voortplanten.

Wat ook ontzettend slim is gedaan, is de toevoeging van de Ambachtskaarten op 3 verschillende niveaus.  Deze ambachten bieden je bepaalde voordelen tijdens het spel en ze zijn er zowel voor beginners als kenners en daarnaast zit er ook een interactief deck bij.
Naast deze ambachtskaarten heb je ook een aantal Grote Investeringen, zoals een kookplaats, meubelmakerij of steenoven. Deze helpen je bijvoorbeeld bij het bakken van brood. Jaja, het is net echt!

Nog even terug naar de verschillende acties.
De acties uitvoeren doe je dus door een van je gezinsleden te verplaatsen naar een van de beschikbare acties op het bord (heeft een medespeler iets gekozen, kan jij deze dus deze ronde niet meer kiezen).  Zo is er bijvoorbeeld ook de actie om hout te sprokkelen. Elke ronde wordt dit actieveld aangevuld met 3 hout. Wordt deze een ronde door niemand gekozen,  dan liggen er de ronde erna dus 6 hout. En die daarna 9. Dit geldt ook voor velden als riet, leem, steen en schaap. Dus wanneer je geduld hebt en op het juiste moment toeslaat kan je zomaar eens een flinke buit binnen halen!

Aan het einde van het spel ga je de punten optellen en werkelijk ieder onderdeel uit dit spel kan je zowel punten opleveren als kosten. Het is dus aan de ene kant belangrijk je op bepaalde dingen extra te focussen (zo krijg je bijvoorbeeld 3 punten per gezinslid en is je huis alleen punten waard als deze van steen is gebouwd) en daarnaast om van bepaalde dingen er in ieder geval 1 te hebben, zodat je in ieder geval geen punten aftrek krijgt.

Concluderend: Agricola is een waanzinnig goed spel en tegelijkertijd voor de eerste keer ook erg veel. Je moet het een paar keer spelen, of anders al wat ervaring hebben met worker-placement spellen (zoals Het Dorp en Het Stenen Tijdperk) om alle regels goed tot je te kunnen nemen.  Gelukkig beseften de makers van het spel dit zich ook goed en hebben ze dus varianten voor beginners, gevorderden en experts in de spelregels meegenomen.  Speltechnisch gezien werkt het als een trein en zit het gewoon ontzettend goed in elkaar.

Dus wat ons betreft: Ev’n goed kiek’n in de Spellenwinkel en kop’n die hap!