replica horloges replica rolex

Codenames: a top secret Party Game…

15 januari 2017 Kim Reactie(s)

Codenames

  • Aantal spelers: 2 - 8+
  • Speelduur: 15 minuten
  • Leeftijd: 14+
  • Uitgever: White Goblin Games
  • Auteur: Vlaada Chvátil

Partygames… Na jarenlang Party & Co (waar natuurlijk niks mis mee is) werd het echt wel weer eens tijd voor een goede, ouderwetse partygame. Even voor de leken: een partygame is een spel met doorgaans niet al te ingewikkelde regels, wat je puur voor de fun speelt en dus ook ideaal is voor bijvoorbeeld Oud en Nieuw of een gezellig avondje met vrienden. Een partygame biedt je de ruimte om tussendoor ook nog een beetje te kleppen en te socializen, even het feit negerend dat je in de tussentijd het andere team met de grond gelijk maakt. Want partygames zijn vaak voor meer spelers en worden daardoor haast altijd in teamverband gespeeld.

Een paar jaar terug was daar ineens 30 Seconds. En hoewel wij menig relatie haast op het spel hebben zien sneuvelen, is het spel toch echt een doorslaand succes. Dat gezegd hebbende… na 1001 potjes ’30 Seconds’ begon onze zoektocht naar een nieuwe, goede partygame. En zo stuitten wij op ‘Codenames’.

Wij wisten dat we vrienden over de vloer zouden krijgen op 31 december en vonden op 30 december online dit spel. Nog even snel voor 22:00 besteld en ja hoor! De volgende middag (de arme bezorger moest zich tussen de rotjes, strijkers en vuurpijlen een weg banen naar onze voordeur) ging de deurbel en werd Codenames bij ons afgeleverd.

Zoals  gezegd hebben Partygames vaak relatief eenvoudige regels en Codenames bleek daarop geen uitzondering. Na even een kwartiertje geconcentreerd lezen waren de regels ons duidelijk en konden we ze die avond in minder dan 5 minuten overbrengen en gelijk starten.

Het doel van het spel is vrij simpel. In je team zit 1 hoofd van de geheime dienst en 1 (of meer) geheim agent(en). Op tafel komen 25 kaartjes te liggen met daarop de codenamen van de spionnen waar naar je op zoek moet.  Er zijn echter maar 17 spionnen in het spel. De rest bestaat uit 7 onschuldige omstanders en 1 huurmoordenaar.  De hoofdagent weet dankzij de sleutelkaart (zie afbeelding) wie van die 25 codenamen de spionnen uit jouw team (rood of blauw) zijn en moet proberen de geheim agent(en) aan de overkant van de tafel de juiste hints te geven om deze te kunnen vinden.

Maar hoe geef je deze hints? Stel… de codenamen ‘Oranje’ en ‘Klomp’ zijn allebei geheim agenten uit jouw team (dit weet je omdat jij de hoofdagent bent en je dit terug kan vinden op de sleutelkaart). Dan mag je tegen je teamgenoten zeggen: ‘Nederland, 2’. Het thema (dat altijd bestaat uit niet meer en niet minder dan één woord) is dan Nederland en de ander mag 2 woorden uit de 25 kaarten die voor hem liggen raden, die volgens hem bij dit thema passen. Ligt er echter ook het woord ‘Vlag’ en zegt hij dit, is je beurt gelijk voorbij. De kunst is dus om een zo goed mogelijke aanwijzing te geven die op zoveel mogelijk juiste woorden van toepassing is. En dit wordt soms nogal ver gezocht… héél ver gezocht. Maar dat maakt het spel dan ook weer zo leuk!

Let wel op! Want zeg je de codenaam van een geheim agent uit het andere team wordt deze direct ontmaskerd en help je dus de tegenstander. En in ieder spel zit zoals gezegd ook één huurmoordenaar. Wanneer zijn codenaam wordt genoemd, heb je direct verloren. Let dus op dat jouw aanwijzingen niet ook,op wat voor manier dan ook, naar hem kunnen verwijzen.

Er zitten onwijs veel kaartjes in het spel die ook nog eens allemaal tweezijdig bedrukt zijn, dus je kan eindeloos variëren. Dit spel doet echt een beroep op je creativiteit, fantasie en op je lachspieren. Daarnaast is het onvoorstelbaar verslavend. Omdat een potje relatief kort is, kan je continu omwisselen zodat iedereen een keer hoofdagent en/ of geheim agent is geweest.

Wat ons betreft een echte aanrader voor een gezellige avond. Nootje, chips, worstje, kaasje en (vooruit) een alcoholische versnapering erbij… en ontmaskeren die hap!

 

Reacties

Lees ook

Vorige post

Volgende post