Royals

• Aantal spelers: 2-5
  • Speelduur: 60 minuten
  • Leeftijd: 14+
  • Uitgever: Arcane Wonders
  • Auteur: Peter Hawes

Het is de 17e eeuw en in Europa woedt een flinke strijd tussen de verschillende adellijke huizen. Die zijn allemaal uit op maar één ding: totale macht over het gehele continent. Als lid van zo’n edele familie is het aan jou de taak om door middel van landkaarten invloedrijke titels binnen te halen en het spel te eindigen met de meeste punten.

Royals zelf is geen nieuw spel. De eerste versie verscheen al eerder in 2014, destijds uitgegeven door Abacusspiele. In mei 2016 kreeg het spel een flinke facelift en werd het opnieuw uitgegeven als ‘Dice Tower Essential’ door Arcane Wonders. Voor de review speelde ik de tweede, nieuwe editie. En man, wat ziet die er goed uit! De doos, de materialen en het artwork. Het ziet er allemaal keurig verzorgd uit en voelt allemaal erg degelijk. Het nodigde mij in ieder geval uit om zo snel mogelijk een potje te spelen.

In Royals ben je dus op zoek naar de meeste invloed en mooiste titels in verschillende 17e eeuwse Europese rijken: Duitsland, Groot Britannie, Frankijk en Spanje. Deze titels (bijvoorbeeld: Baron, Princess, Cardinal of Duke) kun je als speler claimen door het spelen van land-kaarten. De kaarten, die één van de vier bij de landen horende schilden  toont, kun je verzamelen en spelen op een manier die je waarschijnlijk doet denken aan Ticket to Ride. Wil je bijvoorbeeld een titel in Duitsland (groen gebied) claimen? Dan is het zaak om zo snel mogelijk het juiste aantal kaarten in die kleur te verzamelen. En het zal je waarschijnlijk niet verbazen: hoe hoger de titel, hoe meer kaarten het je kost.

Iedere beurt kan een speler drie nieuwe kaarten aan zijn collectie toevoegen en deze eventueel spelen. Is de stapel met beschikbare land-kaarten op, dan is er een ronde voorbij en wordt er per rijk bepaald welke speler er de meeste invloed heeft. Spelers met de meeste (of één na meeste)  invloed worden beloond met punten fiches die aan het einde van het spel opgeteld worden bij de totaal score. Is de macht van elke regio bepaald, dan wordt de tweede periode (1680) gestart. Dit herhaalt zich na ronde twee nog één keer en dan wordt de derde en laatste  periode (vanaf 1714) gestart.

Maar punten worden niet alleen bepaald door het hebben van de meeste macht in een regio. De titels kunnen geclaimd worden in verschillende steden van een regio. Ben jij de eerste die een titel bemachtigt in een stad, dan staat daar ook een aantal punten voor. En ben jij de eerste die in iedere stad van een regio minimaal één titel geclaimd heeft? Dan zijn ook daar bonuspunten mee te verdienen.

Zijn dat dan alle punten die je kunt verzamelen? Nee, want naast het bord ligt een rij met portretten van de verschillende beschikbare titels in het spel. Een geclaimde titel in een stad wordt gemarkeerd door een blokje van de speler. Maar op dat moment wordt er ook een blokje gelegd op het portret van de titel die naast het bord ligt. Heb je als speler aan het einde van het spel de meeste blokjes op één van de titels liggen? Dan is dit ook punten waard. Leuke toevoeging: de portretten kunnen in tweeën worden gedeeld in het geval dat er twee spelers zijn met een even aantal blokjes.

Maar zoals de geschiedenis ons wel geleerd heeft: macht is vergankelijk, zo ook in Royals. Want door het spelen van intrige kaarten kunnen spelers titels van elkaar afpakken en voor zichzelf claimen. Een actie die je met meer dan twee spelers sneller zal moeten gebruiken. Met twee spelers kun je in de eerste ronde, als je dat wilt natuurlijk, elkaar redelijk makkelijk met rust laten en je eigen plan trekken. Wat naar mijn mening wel jammer is.

Zoals je ziet: er zijn op heel veel verschillende manieren punten te verdienen in het spel. Royals kun je dus met veel verschillende strategieën spelen. Ga je ervoor om zoveel mogelijk als eerste in een stad aanwezig te zijn om die punten te pakken? Of ga je voor het grotere geheel en zorg je dat je in elke regio de meeste macht hebt? Een combinatie is natuurlijk het beste, maar dat zal je niet altijd lukken.

Een groot pluspunt van Royals is het kleine aantal en de simpele regels. Elke beurt bestaat uit een aantal duidelijke stappen: pak land- of intrigekaarten, speel ze en verzamel eventueel punten. That’s all. Iemand die vaker bordspellen speelt zal het binnen een kwartiertje wel door hebben en kunnen spelen. Maar ook voor de minder ervaren spelers is Royals een leuke toevoeging aan zijn of haar collectie. Let wel: het spel is alleen in het Engels beschikbaar, al is er op Boardgamegeek.com wel een Nederlandse handleiding te vinden. Minpuntje zoals ik al eerder schreef is wel dat je met twee spelers elkaar in het begin redelijk met rust kunt laten omdat er behoorlijk wat titels voor het grijpen liggen. Maar met het prachtige artwork, de simpele regels en de mogelijkheid om verschillende strategieën toe te passen is Royals wat mij betreft een prima spel. Marshal, Duke of King? Ik verzamel alle titels!